Matkailu

Viikonloppu Vaasassa

Viikko melkein puolessa ja nyt sitä vasta tokenee kirjoittelemaan mitään järkevää. Omat pikkujoulut on nyt vietetty parhaan ystävän kanssa ja kuten yleensäkin kun samassa paikassa ollaan, on sunnuntaina totutusti hieman otsatukka kipeänä. Toisaalta kiva jälleen tuntea, miltä se hängouveri tuntuikaan, kun ei sitä ole yli vuoteen ollut ja nyt kun sen muistaa, sitä osaa taas välttää. Kiitosnam.

Lähdimme ystäväni kanssa lauantaina puolenpäivän aikoihin kohti Vaasaa. Tunnelman taataksemme olimme hieman terästäneet aamukaakaomme(niinpä, hirveet aamudeekut, mut kyl nääs oli hyvää!) Saavuttuamme kohteeseen, eikun laukut hotelliin ja kaupungille pyörimään. Miten ihanaa olikaan shoppailla vaatteita pitkästä aikaa! Tai no. Alkuraskauden jälkeen tuli osteltua ihan soikeena äitiysvaatteita, mutta loppuraskaudessa ei hirveästi hotsittanut tuhlata vaatteisin, jotka näyttäisi hyvältä ainoastaan sillon, kun olen norsun kokoinen ja kun tavoitteena oli, ettei norsulookki jäisi päälle, niin vaateostot loppuraskaudessa jäivät vähiin. Olen kuitenkin huomannut, että nyt kun raskaus on ohi ja pikku hiljaa myös raskauspöhötys, niin ei siltikään vaatteiden osto ole helppoa tai edes kovin hauskaa. Vai miten helve*issä te olette ratkaisseet tämän pukeutumisongelman, että koko ajan pitäisi olla mahdollisuus saada tissit esiin? Kotona tulee kuljettua imetyspaidoissa tai topeissa, joissa hihat on vedettävissä helposti tieltä, mutta kun jonnekkin lähtee, niin pukeutumisongelmat alkaa. Niin paljon ihania villapaitoja kaupat täynnä, mutta ei ne vaan nyt sovi tähän elämäntilanteeseen. Sillä miten raivostuttavaa sitä on sitten ottaa päältä imettäessä ja laittaa takaisin imetyksen jälkeen. Vai olisiko alla oleva kuva ratkaisu ainakin näin joulunaikaan…

Kuva lainattu netistä. Vai onko? No on!

Palataanpa jälleen aiheeseen. Vaasa! Kaupoissa kiertelyn jälkeen oli yksien vuoro. Ei kun ihanaan pubiin ja tilaukset tiskiin. Noina hetkinä konkretisoitui se, että voimme tehdä reissulla mitä vain ja missä aikataulussa se vain meille sopii. Ei hätäilyä, ei käytännöllisyyden miettimistä, vain halujen toteuttamista! Aaah. Nautimme juomista ja tarkastelimme samalla Vaasan ruokaravintolatarjontaa.

Tottakai valitsimme ravintolan, missä oli yksityistilaisuus ja siitä oli meille vielä hotellissa kerrottu kirjautuessamme sisään. Noh eikun jatkamaan etsintää. Amarillo oli seuraava kokeilu, mutta pöytiinohjaus klo 18 ja meidän edellä oleva pariskunta, jolle sanottiin että yksi pöytä vapautuu hetken päästä, sai meidän kurnivat vatsat etsimään äkkiä toisen paikan, jossa olisi vielä pöytiä vapaana HETI. Pancho villa ei pettänyt tälläkään kertaa ja vapaita pöytiä oli vielä kaksikin, mutta toki olimme tuossa kohtaa vielä niin hyvissä väleissä ystävämme kanssa, että yksin pöytä riitti. Viiitsi viitsi. Ainahan me ollaan hyvissä väleissä(pusmus muruseni 🖤) Ruoka oli hyvää ja se tuli nopeasti! Kurnivat vatsamme olivat onnessaan.

Ruokailun jälkeen kaupan kautta hotellihuoneeseen ja aikomuksenamme oli melko nopeasti siirtyä nauttimaan hotellin saunaosastosta ja uima-altaasta, mutta sehän ei tietenkään ollut niin yksinkertaista kuin olimme kuvitelleet. Kun rupattelulta ja muutamasta shotista olimme selvinneet jo uimakasseinemme odottamaan hissiä, alkoi yhtäkkiä sellainen pillaaminen, joka palautti hetkeksi shotin takaisin hampaiden iloksi. Ääni paljastui palohälytykseksi ja siinä sitä sitten olla möllötettiin ja miettiin, mitäs nyt. Noin kymmenen minuutin päästä hälytys oli ohi ja jatkoimme aikomuksiamme saunan suhteen, mutta onnettaret eivät heittäneet meille vieläkään ylävitosia, vaan kun olimme kokeilemassa avata saunaosaton ovea, olikin se jo lukossa. Koputimme oveen. Ei vastausta, vain kikatusta. Siinä kohtaa alkoi hieman Pohjanmaalainen sisuni jo palamaan karrelle ja lähdimme alakertaan kysymään tiskiltä, että mikähän tässä nyt oikein mättää. Aulassa iloinen työntekijä opasti meidät käyttämään avainkorttiamme oven vieressä olevaan ovenavaajaan. Me naurahtaen lähdimme takaisin ylös allasosastolle(10 kerrokseen!!!) ja mietimme, että tyhmät me, miten nyt tuota ei tajuttu. Noh saavuttuamme samaiselle ovelle kuten aikaisemmin, yritimme miettiä mikä lauta seinässä kätkisi taakseen kortinlukijan, sillä paljaalla silmälla minkäänlaista lukijaa ei ainakaan heti ollut näkyvillä. Jälleen kuului iloista kikatusta suihkuostastolta, lukitun oven takaa, jolloin meidän kamelinselkämme katkesi ja päätimme, että huoneemme suihku ja 10 shottia kelpaa nyt paremmin, kuin hätäinen saunahetki ärsyttävien hihittelijöiden kanssa. Ja voin kertoa, shotit auttoivat.

Ei ärsyttänyt enää puoliakaan niin paljon. Kiitos HottiShotti.

Suihku, hiukset, meikki, vaatteet, juodaan! Syvällisiksi menneet keskustelut saivat juomat valumaan kurkusta alas ennätysvauhtia ja jo heti kahden maissa yöllä olimme baarivalmiit. Muutama tanssittava kappale, muutamat juomat ja yksi palohälytys baarissa myöhemmin olimme valmiit siirtymään pizzerian kautta nukkumaan. How great!

Kun kännykkä herätti aamupalalle, ei mieli ollut kirkkain tai edes ajatus. Mutta olen kyllä näin jälkikäteen ylpeä, että aamupalalle pääsimme. Aamupala ei ollut ihan niin kattava kuin olin toivonut ja muutama tuote oli jo lopussa, mutta toisaalta siinä olotilassa en nyt kovin paljoa vaadikaan.

Olimme olleet kaukaa viisaita ja pyytäneet myöhäisemman huoneenluovutuksen. Muutaman tunnin lisäunet saivat aikaan ihmeitä, muuten olisi kanssamatkustajia käynyt sääliksi. Kokonaisuudessaan aiiiivan ihana reissu, vaikka muutama palohälytys ja yksi kiinnipysyvä saunaosaston ovi olisi saanut jäädä kokematta. Mutta mikäpä reissu ei sisältäisi joitain vastoinkäymisiä. Kun kävelimme rautatieasemalle mietimme jo kuinka tämä perinne pidetään nyt jokavuotisena, sillä edellinen kahden keskinen reissu oli marraskuulta 2017. Marraskuu on pimeydessään täydellinen kuukausi tällaiselle reissulle. Vuoden harmain päivä, mustaa huumoria ja parasta seuraa se tarjosi tänäkin vuonna. Ei voi kuin sanoa olevansa jälleen kiitollinen, siunattu ja onnellinen, kun on ihmisiä joiden kanssa voi lähteä tällaiselle reissulle ja sellaisia ihmisiä joiden luokse on ihana palata kotiin  🖤